fredag 27. april 2012

IKT og svake elever i vgs

Jeg vil i dette innlegget prøve å drøfte litt om IKT og hvordan bruk av f.eks. nett påvirker læringen til faglig svake elver. Jeg blir ofte møtt med setninger som: "De svake elevene blir bare å spille spill, eller så sitter de på facebook.", "Det blir for mye å gjøre dersom jeg hele tiden må passe på at ikke de svake elevene skal havne på uønskede nettsider."

Jeg har tenkt litt over disse argumentene, og vil gjerne ha feedback på de tankene jeg kommer med i dette innlegget.

Hvorfor er de aktuelle elevene svake?

Har de vært utsatt for distraksjoner tidligere, eller har den undervisningsformen de har vært underlagt i grunnskolen vært for dårlig?

I de aller fleste tilfellene har elevene hatt tradisjonell tavleundervisning i 8 - 10 år i fag som engelsk, norsk og matamatikk.

Dersom de ikke har hatt IKT baserte undervisningsopplegg i grunnskolen, hvorfor er det da problematisk å prøve dette på vgs?

Klarer vi alltid å ha kontroll på hvor elevenes oppmerksomhet er, det være seg med bruk av PC eller i tradisjonelle timer?

Hva kan vi gjøre for at de elevene som ikke er på de "rikige nettstedene" kommer seg dit?

Hvordan kan vi praktisere en klasseledelse som gjør at alle elevene, sterke som svake, gjør de oppgavene de blir gitt?

Er det noe feil med oppgavene?

Dersom de svake elevene har vanskeligheter med å konsentrere seg i IKT situasjonen, og de ikke har det i tradisjonelle timer, hvorfor er de fremdeles svake?

Dette er noen av mine subjektive tanker. Er det noen som kan komme med kommentarer til dette er det fint.

1 kommentar:

  1. Hm kjenner jeg meg igjen her tro, ja helt klart. Vi som ønsker og bruke og bruker IKT i undervisningen aktivt blir ofte møtt med kommentarer som hva hjelper det de sitter bare på face.
    Tror det er her ett av problemene er, for å ha en fornuftig bruk av IKT i undervisning, må vi jo gi dem noe fornuftig å bruke nettet til ellers vil de ganske korrekt sitte på face.
    Det er her utfordringen ligger, jeg erfarer gang etter gang at når elevene får meningsfulle oppgaver på nett blir nettet brukt på en fornuftig måte og til og med svake elever glemmer face og spill for en kortere eller lengre tid. Informasjons verden ligger jo der ute og vi kan høste om vi bare vet hvordan. Det er kanskje den største utfordringen å utdanne oss selv til å møte vår nye hverdag, er vi noe bedre en elevene om vi kjemper i mot utviklingen?

    SvarSlett