fredag 14. februar 2014

Et brev/mail til mine lokale kommune- og fylkestingspolitikere

Da KS styres av kommunene og fylkeskommunene vil jeg, som velger av ditt parti, med dette brevet få komme med mitt syn på "tilbudet" KS kom med når det gjelder lærernes arbeidstid. Du/dere er min(e) tillitsvalgte i kommunen, og bør ta hensyn til mitt syn som velger.

Jeg har forstått det slik at KS mener det er smart at mine barns lærere får flyttet mye av sitt arbeidsår til perioder elevene ikke er på skolen. Jeg kan ikke på noen måte se at det kan bli bedre forhold for mine barn i vår kommunes/fylkeskommunes skoler dersom ikke læreren og elevene er der samtidig. Jeg kan ikke se at læreren skal ha tid til å følge opp akkurat mitt/mine barn ved å miste muligheten til forberedelse og etterarbeid.

Det viktigste i læringen er jo at tilbakemeldingene kommer raskt. Jeg vet at det i perioder er veldig mye for læreren å gjøre skal han/hun klare å gjøre en vurdering av læringen mens stoffet er "ferskt".

Jeg vil gå så langt som å si at jeg ikke vil gi min stemme til de partiene i kommunestyret som er enige med KS i forslaget.

Ett annet aspekt jeg frykter er at en manglende sentral avtale på leseplikt vil føre til at mange skoleledere vil bruke muligheten til å la lærere undervise flere timer i uken for å spare penger. 

Hvorfor tror jeg dette vil skje? Jo, fordi at stortinget for noen år siden åpnet for at det ikke skulle være begrensninger i antall elever i klassen. Dette skulle gi frihet for skolene til å organisere større grupper der det var best utifra pedagogiske betraktninger. Det som skjedde var at mange skoler brukte muligheten til å organisere større grupper utifra økonomiske, ikke pedagogiske hensyn. Det som ble utslagsgivende var ikke om det var best pedagogisk, men om man kunne slippe unna med det uten at det ble for pedagogisk uansvarlig. 

Vi lever i en skoleverden hvor behovet for oppfølging av den enkelte elev er stadig viktigere., og jeg kan ikke se hvordan den enkelte lærer skal få bedre tid til å følge enkeltelevene ved å ha flere timer, og kanskje også flere grupper å forholde seg til.

Jeg vil følge kommunestyremøtene med argusøyne, og dersom dere svikter mine barn nå vil jeg svikte deres gjenvalg neste år. Min stemme vil uten tvil gå til den eller de politikerne som besinner seg i denne saken. Jeg vil altså for første gang i mitt liv kun stemme utifra sak, ikke helhet eller ideologi som ved tidligere valg. Det burde si noe om hvor viktig denne saken er.

Med vennlig hilsen
Arne Martin Hansen-Krone
En bekymret far

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar